Van een ongezond dagje naar een gezond dagje uit

In februari kwamen verschillende partijen bijeen waar mensen naartoe gaan als ze een dagje uitgaan, zoals Artis, zwembaden en Arena. Ze spraken over hoe zij hun voedselaanbod gezonder zouden kunnen maken en deelden ervaringen. De Vrije Universiteit gaf inspiratie en liet de achtergrond zien van de obesitasproblematiek.

Bij een dagje uit denken mensen vaak aan een patatje, frisdrank en snoep tussen de middag of als avondeten. Restaurants en andere eetgelegenheden van bijvoorbeeld dierentuinen, zwembaden of evenementenhallen hebben over het algemeen een ongezond aanbod voor volwassenen en kinderen. Dit bestaat voornamelijk uit vette, zoute en zoete producten, zoals chips, snoep en ijs. Echter blijkt uit onderzoek dat veel consumenten aangeven dat ze een gezonder aanbod willen tijdens een dagje uit. Tijdens de kennismakingsbijeenkomst van ‘een gezond dagje uit’, in dierentuin Artis, zijn verschillende partijen die onderdeel zijn van een dagje uit om tafel gegaan om ideeën uit te wisselen en kennis op te doen over het gezonder maken van de voedselomgeving. Voor de eerste keer kwamen belangrijke voedselpartijen bijeen om het te hebben over wat er gedaan kan worden om een gezonde voedselomgeving voor kinderen te creëren. Onder andere het Sport Fondsen Bad, Ziggo Dome, Vermaat (het cateringbedrijf van Artis) en De Mirandabad deelden hun ervaringen.

Artis brengt gezonde producten naar voren

Het cateringbedrijf Vermaat van Artis heeft al veel strategieën doorgevoerd. Om de onbewuste keuze van mensen te stimuleren, hebben ze de gezondere producten in de dierentuin binnen het assortiment naar voren gehaald. Ze zijn bezig om een gezonder ijsje, dan wel kleiner, aan te bieden voor een goedkope prijs. Ze verkopen nog steeds patat en hamburgers, maar dit zijn wel gezondere versies. Marjan Oosting: “De patat is gemaakt van aardappelen (met schil) van de lokale boer gefrituurd in biologisch olie en is de hamburger veranderd van 125 gram varkensvlees naar 100 gram biologisch rundvlees voor dezelfde prijs”. Wel zien ze enorme verschillen in wat het personeel wil in de bedrijfskantine. Het is daarom lastig om iedereen tegemoet te komen. De dierenverzorgers willen een ander aanbod dan de mensen die op het kantoor werken. De uitdaging ligt dan ook bij het verspreiden van een algeheel gedachtegoed over gezond eten binnen de eigen organisatie.

Ziggo Dome denkt aan goedkoop water aanbieden
Het gezonder maken van het aanbod is voor Ziggo Dome lastig, omdat het publiek zeer verschillend is en continu schuift vanwege de verschillende evenementen die er plaats vinden. Vaak vinden de evenementen plaats na het avond eten, dus hebben mensen meestal al gegeten. Ideeën zouden kunnen zijn om het water tijdens deze evenementen goedkoper aan te bieden, om zo de consument te stimuleren de gezonde keuze te maken. Ziggo Dome zou graag meer willen doen dan ze nu op dit moment doen, zeker op het gebied van kinderevenementen.

Sportfondsenbad wil voorloper zijn
Bij het Sportfondsenbad doen ze op het moment nog niets aan een gezonder aanbod van voedsel, maar ze willen hun visie volledig over de boeg gooien en staan open voor alle ideeën en maatregelen, mits het uiteraard binnen het budget past. Het Sportfondsenbad wil graag laten zien wat ze gaan doen en sluiten zich graag aan bij het netwerk om ook een voorloper en voorbeeld te zijn. Een idee om kinderen te stimuleren om voor de gezondere keuze te gaan, is door middel van hun mascotte Jip, een nijlpaardje. Door middel van merchandise kunnen ze kinderen stimuleren om het gezonde menu te kiezen waar het nijlpaardje bij zit. Daan Russen: “Ook zouden we op het gebied van educatie de kennis over gezonde voeding willen vergroten”.

Kortom, genoeg ideeën om van een ongezond dagje uit naar een gezond dagje uit te gaan. Alle partijen denken na over vervolgstappen binnen hun eigen organisatie.