Albert Heijn reduceert suiker in huismerkproducten

De supermarkt neemt de maatregel omdat consumenten steeds bewuster met suiker omgaan. 250 miljoen minder suikerklontjes (omgerekend 875 duizend pakken suiker) in eigenmerkproducten van Albert Heijn, met dat aansprekende getal kondigt Albert Heijn op maandag een suikerreductie aan die het doorvoert in meer dan 100 sku’s van het eigen merk. De supermarkt zegt hiermee de consument te volgen. 

De supermarkt neemt de maatregel omdat consumenten steeds bewuster met suiker omgaan.

250 miljoen minder suikerklontjes (omgerekend 875 duizend pakken suiker) in eigenmerkproducten van Albert Heijn, met dat aansprekende getal kondigt Albert Heijn op maandag een suikerreductie aan die het doorvoert in meer dan 100 sku’s van het eigen merk. De supermarkt zegt hiermee de consument te volgen. Marit van Egmond (foto, naast Friswijzer) directeur merchandising & sourcing bij Albert Heijn zegt: ‘Steeds meer consumenten gaan bewuster met suiker om. Daarom heeft Albert Heijn zijn assortiment onder de loep genomen. De eerste stap die we zetten is een suikerreductie van 10 tot 40 procent in meer dan 100 populaire eigenmerkproducten. De vernieuwde producten liggen eind 2016 in de schappen.’ 

Van Egmond berekent dat de producten die het betreft hierdoor eind 2017 tweehonderdvijftig miljoen suikerklontjes lichter zijn. ‘En dat is pas het begin.’ Wanneer de suikerreductie evenredig zou worden verdeeld over de Nederlandse bevolking, dan zou iedereen zo’n 14 suikerklontjes minder tot zich krijgen.

Naast deze maatregel introduceert Albert Heijn de zogeheten Friswijzer. Dat is een informatiekaart die bij het frisdrankschap wordt geplaatst, waarop informatie is te vinden over de hoeveelheid suiker, de wijze van zoeten en calorieën.

Less is more

De bedoeling van Albert Heijn is om de hoeveelheid suiker in producten stap voor stap te reduceren. Daartoe selecteerde Albert Heijn honderd eigenmerkproducten die vaak door gezinnen worden gekocht. Albert Heijn: ‘In producten zoals yoghurt, vla, ketchup en koekjes wordt suiker tussen de 10 en 40 procent gereduceerd. Ook worden er de komende weken nieuwe producten toegevoegd, zoals AH Griekse yoghurt voor kinderen, een variant zonder toevoeging van suiker en AH 100% fruittoetje.’

Friswijzer

Albert Heijn heeft vastgesteld dat informatie zoals de hoeveelheid suiker en de wijze van zoeten steeds relevanter worden voor klanten. Albert Heijn: ‘Frisdrank kan veel suiker en dus veel calorieën bevatten. Om klanten daarvan bewust te maken, laat de Friswijzer bij het schap in een oogopslag zien hoeveel calorieën de frisdrank bevat. De kleuren van geel (geen suiker) tot donker oranje (hoog in suiker) geven aan hoeveel calorieën en suikers er in frisdrank zitten. Klanten kunnen ook zien op welke wijze de drank gezoet is: met suiker, met gebruik van kunstmatige zoetstoffen of door het toevoegen van zoetstoffen van natuurlijke oorsprong.’

Bruiswater met smaak

Albert Heijn springt ook op de behoefte aan minder suiker in door nieuwe drankvarianten in het schap te zetten. Bruisend water met smaak is daar een goed voorbeeld van. Het suikergehalte in eigen merk frisdrank wordt volgens de supermarkt de komende jaren ook stap voor stap worden verlaagd met minimaal 10 procent.

Bron: Adformatie