De supermarkt neemt de maatregel omdat consumenten steeds bewuster met suiker omgaan.
250 miljoen minder suikerklontjes (omgerekend 875 duizend pakken suiker) in eigenmerkproducten van Albert Heijn, met dat aansprekende getal kondigt Albert Heijn op maandag een suikerreductie aan die het doorvoert in meer dan 100 sku’s van het eigen merk. De supermarkt zegt hiermee de consument te volgen. Marit van Egmond (foto, naast Friswijzer) directeur merchandising & sourcing bij Albert Heijn zegt: ‘Steeds meer consumenten gaan bewuster met suiker om. Daarom heeft Albert Heijn zijn assortiment onder de loep genomen. De eerste stap die we zetten is een suikerreductie van 10 tot 40 procent in meer dan 100 populaire eigenmerkproducten. De vernieuwde producten liggen eind 2016 in de schappen.’
Van Egmond berekent dat de producten die het betreft hierdoor eind 2017 tweehonderdvijftig miljoen suikerklontjes lichter zijn. ‘En dat is pas het begin.’ Wanneer de suikerreductie evenredig zou worden verdeeld over de Nederlandse bevolking, dan zou iedereen zo’n 14 suikerklontjes minder tot zich krijgen.
Naast deze maatregel introduceert Albert Heijn de zogeheten Friswijzer. Dat is een informatiekaart die bij het frisdrankschap wordt geplaatst, waarop informatie is te vinden over de hoeveelheid suiker, de wijze van zoeten en calorieën.