Extra klanten door een gezonder aanbod

Abdulkerim (27) is mede-eigenaar van de snackbar Urfa Sofrasi aan de Insulindeweg 513 in Oost. Zijn ambitie: groeien! Maar wel op een gezonde manier. Hij wil van zijn snackbar de gezondste van Oost maken.

“We gebruiken nu al zo min mogelijk de frituur en in plaats daarvan vooral de grill. Bij grillen valt zeventig procent van het vet weg. Alleen falafel en patat wordt gefrituurd, dat kan echt niet anders.”

Standaard salade

Aan het menu van de snackbar heeft Abdulkerim ook ‘turlu’ toegevoegd: een vegetarisch gerecht van gegrilde groenten. En daarnaast is de witte rijst vervangen door bulgur en zit er standaard salade bij de gerechten in plaats van wit brood.

“Gezondheid promoten in de snackbar is een uitdaging en kans tegelijkertijd”

Sportschool

“Ik zie gezondheid promoten in de snackbar als uitdaging en kans tegelijkertijd. Een kans om extra klanten te winnen. En het werkt: de sportschool van verderop heeft ontdekt dat er gezond eten met een goede prijs-kwaliteitverhouding op ons menu staat.”

In het zicht

Voor een ondernemer zijn er genoeg kleine veranderingen mogelijk die weinig geld en tijd kosten om het aanbod gezonder te maken. Abdulkerim: “Ik zet bijvoorbeeld het water met de andere gezonde drankjes goed in het zicht in de koelkast en zet verse producten op de menukaart.”

“Waar veel van is, wil de klant eerder kopen”

‘Nudging’

Daarnaast maakt hij gebruik van ‘nudging’: “Waar veel van is, wil de klant eerder kopen. Ook moeten gezonde producten goed zichtbaar zijn, dus plaats ik ze ook op de toonbank. Maar om ruzie te voorkomen ga ik klanten nog geen kleinere porties voorschotelen hoor.”

Bron: Gemeente Amsterdam, tekst en foto: Doculavie