Lancering Ondernemers voor een Gezond Amsterdam

In Pakhuis de Zwijger is op 28 maart het netwerk Ondernemers voor een Gezond Amsterdam gelanceerd. Met ondersteuning van de Gemeente Amsterdam, het Amsterdam Health and Technology Institute (AHTI) en de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) werken ondernemers binnen het netwerk samen aan acties die het voedselaanbod gezonder maken en klanten helpen gezondere keuzes te maken. Elke Amsterdamse organisatie of ondernemer die eten verkoopt, kan zich bij het netwerk aansluiten.

Het netwerk Ondernemers voor een Gezond Amsterdam bestaat uit ondernemers die in Amsterdam eten verkopen, zoals supermarkten, restaurants en ondernemers die dagjes uit verzorgen. De ondernemers en organisaties die zich per direct hebben aangesloten bij het netwerk zijn Albert Heijn, Artis, Sportfondsenbad Oost, Geitenboerderij Ridammerhoeve, Amsterdamse Bos, Turkse supermarkt Bizim Ufuk, restaurant Marhaba en Programmabureau Amsterdam Zuidoost.

“Albert Heijn vindt het belangrijk om klanten te helpen bij het maken van gezondere keuzes.”

“In Artis inspireren en stimuleren wij een breed publiek verantwoordelijk met natuur om te gaan. Dat doen we ook als het om eten gaat.”

Bizim Ufuk: “Wij zien steeds meer ongezonde kinderen in onze winkel en willen onze kennis over gezonde (Turkse) producten met onze klanten delen.”

Paul van der Velpen (directeur GGD Amsterdam): “Vijf jaar geleden stond de voedselomgeving nog helemaal niet op de agenda, het is mooi om te zien dat steeds meer bedrijven daar nu een verantwoordelijkheid in nemen”.

Deze ondernemers willen actie ondernemen om de voedselomgeving – van met name kinderen – gezonder te maken. Dat is hard nodig want op dit moment heeft een op de vijf Amsterdamse kinderen overgewicht of obesitas. De voedselomgeving waarin deze kinderen (en hun ouders) zich bevinden heeft hier een grote invloed op.

Het netwerk is gericht op experimenteren, onderzoeken en invoeren van concrete acties die aantoonbaar bijdragen aan een gezonder voedselaanbod en aankoopgedrag. Denk aan veranderingen in het assortiment, de plaatsing van producten, informatiebordjes, promoties, prijsveranderingen, et cetera. Iedere deelnemer bepaalt in samenspraak met het netwerk, welke acties zijn of haar bedrijf of organisatie het beste in kan zetten om de voedselomgeving gezonder te maken. De VU onderzoekt samen met de ondernemers en de gemeente of deze maatregelen effectief zijn.

Ondernemers voor een Gezond Amsterdam staat open voor alle Amsterdamse ondernemers die eten verkopen en kinderen een warm (en gezond) hart toedragen. Geïnteresseerd? Neem contact op via info@ondernemersvooreengezondamsterdam.nl

Foto’s: Marhaba (Fam. El Haddad), Geitenboerderij Ridammerhoeve (Willem Dam), Sportfondsenbad (Bruno Giebels)