Ondernemersverhaal | Pien Thate van Biolicious

In de rubriek Ondernemersverhaal zetten we elke maand een deelnemer van het netwerk Ondernemers voor een Gezond Amsterdam in de schijnwerpers. Voor deze editie spraken we met Pien Thate, de enthousiaste initiatiefnemer van biologische supermarkt Biolicious!

Pien, hoe zou jij Biolicious beschrijven?
“Biolicious is een biologische supermarkt voor iedereen. De deuren staan altijd open en ons personeel is toegankelijk. Hierdoor zien we veel verschillende mensen uit de buurt bij ons binnenlopen. We zijn trots op deze open sfeer en de diversiteit aan mensen die dat met zich meebrengt. We hebben veel vaste klanten en zijn echt een onderdeel van de buurt. Ons doel is om mensen te helpen gezondere keuzes te maken, we geloven echt dat gezonde voeding effect heeft op je levenskwaliteit.”

Hoe doen jullie dat, mensen helpen om gezondere keuzes te maken?
“Onze winkels zijn ingericht op gezond eten en een gezonde lifestyle. Deze boodschap dragen wij dagelijks uit met een groot aanbod aan versproducten: groente en fruit, maar ook verse broden. Deze bieden we aan voor relatief lage prijzen, zodat mensen met een mindere beurs ook voor biologisch kunnen kiezen. Ook hebben we een proeftafel in de winkel staan zodat mensen in aanraking komen met verschillende producten en smaken. Daarnaast staat er altijd een fruitschaal met gratis fruit voor de kleintjes.”

Biologische producten zijn over het algemeen een stuk duurder, hoe kunnen jullie de relatief lage prijzen bieden?
“Wij staan voor een eerlijke prijs voor iedereen. Biologisch is voor ons meer dan een keurmerk, het staat voor een grotere visie: het gaat om het soort producten en de manier waarop iedereen in de voedselketen, van boer tot producent en consument met respect voor elkaar en moeder natuur omgaat. De lagere prijs kunnen we bijvoorbeeld bieden door direct bij de boeren en telers in te kopen. We kopen een deel van onze groenten en fruit lokaal in bij boeren in Middenmeer. Zo zitten er zitten minder schakels tussen. De maatschappelijke keuze combineren wij het liefst met een economische keuze door liever veel voor een lagere prijs te verkopen, dan weinig voor een hogere, zodat meer mensen in aanraking kunnen komen met deze gezonde lokale producten!”

Naast het runnen van de Biolicious winkels doen jullie ook maatschappelijke projecten, kun je daar iets meer over vertellen?
“Ja zeker, we werken bijvoorbeeld veel samen met Dynamo, een lokale stichting die zich inzet om buurtbewoners te stimuleren en ondersteunen bij hun deelname aan de samenleving. Wij helpen vaak door groenten en fruit te sponsoren bij evenementen. Zo zorgden we laatst voor vers fruit bij een voetbaltoernooi voor de lokale jeugd op IJburg, de kinderen pakten de ene mandarijn na de andere, ze waren echt aan het genieten! Dit zijn kinderen die thuis niet altijd toegang hebben tot fruit, dus op deze manier maken ze er ook kennis mee. Ondernemers kunnen door zich op zo’n manier in te zetten een ontzettend verschil maken voor de buurt en voor een betere maatschappij. Be the change!”

 

Kun je een Amsterdamse ondernemer noemen die volgens jou een voorbeeldrol heeft als het om gezond eten gaat, en waarom?
“Ik vind het moeilijk om hier één voorbeeld te noemen. Eigenlijk is iedereen die zich op een positieve manier en met kracht inzet voor gezond eten een voorbeeld! Ik ben ervan overtuigd dat elk klein beetje helpt, iedere positieve actie draagt bij aan verschil. Dat is ook waarom ik het idee van een netwerk van Ondernemers Voor een Gezond Amsterdam zo goed vind. Hiermee kunnen we onze krachten bundelen en een toekomstgerichte eenheid vormen. Zo kunnen we gezamenlijk optrekken om Amsterdam gezond te maken. Samen zijn we sterker, en kunnen we bijvoorbeeld optreden tegen waanzin, zoals de verhoging van de BTW op groenten en fruit.”

→ Meer weten over Biolicious? Breng een bezoekje aan een van de winkels of neem eens een kijkje op de website!