Ondernemersverhaal | Simone van Thull van Thull’s

In de rubriek Ondernemersverhaal zetten we elke maand een deelnemer van het netwerk Ondernemers voor een Gezond Amsterdam in de schijnwerpers. Wat zijn dé manieren om Amsterdam gezonder te maken? Voor deze editie spraken we met Simone van Thull, de eigenaar van de kleurrijke winkel Thull’s!

Simone, hoe is het idee van Thull’s ontstaan?
“Jarenlang heb ik een carrière in de horeca gehad. Ik dacht dat dat voldoende was om mijn honger naar met eten bezig te zijn te stillen. Eigenlijk wilde ik steeds meer met eten doen. In mijn enorme kookboeken verzameling stuitte ik op inmaken en conserverings- en fermentatietechnieken. Na een tijdje had ik een enorme kast thuis staan met allemaal potten met lekkere dingen erin. Toen ontstond het idee om een merk te ontwikkelen rondom inmaken en fermenteren. Ik begon een winkel, een plek waar ik direct mijn producten kan verkopen: Thull’s. Die winkel bestaat inmiddels 4,5 jaar. Meestal werken we met z’n drieën, als het heel druk is huur ik extra handjes in.”

Wat maak je precies?
“Heel veel, zes soorten pickles met onder andere venkel en rode biet. Vijf soorten gefermenteerde frisdranken, drie soorten kombucha en twee soorten waterkefir. In de vitrines staan emmers gefermenteerde zuurkool, kimchi, rode kool met zeewier en ook nog chili-jam. Twee derde van wat in de winkel staat maken we hier. De winkel is op donderdag, vrijdag en zaterdag geopend. De rest van de week zijn we aan het produceren.”

 

Hoe draag jij bij aan een gezondere Amsterdamse voedselomgeving?
“Je kunt allerlei voedsel fermenteren en inmaken, wij gebruiken alleen groenten. In de gefermenteerde groenten zitten door het proces van fermentatie nog veel meer gezonde stoffen. Wat we verkopen is moodfood en draagt bij aan je lichamelijke gesteldheid. Gezondheid begint in de darmen. Graag zou ik zien dat mensen weer gaan koken en simpelweg meer kennis hebben over wat gezond is. Als we dat allemaal zouden weten, zouden veel meer mensen goede keuzes maken, minder eten verspillen, meer lol beleven aan koken en daar wil ik heel graag aan bijdragen. Dat doe ik door mooie producten aan te bieden, die je snel op tafel kunt zetten, en door maandelijks fermentatie-workshops te geven.”

Welk advies zou jij aan andere ondernemers willen geven om een gezonder voedselaanbod te realiseren?
“Maak je gezonde aanbod aantrekkelijk. Ik merk in de winkel dat bezoekers soms niet eens weten wat er in de pot zit, maar omdat het er zo mooi uitziet vinden ze het al leuk om te kopen. Daarnaast vind ik het belangrijk om mensen te laten zien wat je er allemaal mee kunt doen. De zuurkool en rode kool zijn heel lekker in een herfstsalade of op een broodje bijvoorbeeld.” Volg Thull’s ook op Facebook en Instagram voor meer kooktips!

Benieuwd geworden naar Thull’s? Of een bezoekje brengen aan de winkel? Klik hier!