Ondernemersverhaal | Moritz & Marie Claire van SauerCrowd

In de rubriek Ondernemersverhaal zetten we iedere maand een deelnemer van het netwerk Ondernemers voor een Gezond Amsterdam in de schijnwerpers. Hoe dragen zij een steentje bij aan het gezonder maken van Amsterdam? Voor deze editie spraken we met Marie Claire (22) en Moritz (25) van SauerCrowd.

Wie zijn jullie en waar komen jullie vandaan?

“Wij zijn Marie Claire en Moritz van SauerCrowd. We komen allebei uit Duitsland en zijn naar Nederland verhuisd om te studeren. We hebben elkaar leren kennen tijdens onze studie European Food Business aan de AERES Hogeschool. Op de een of andere manier kwamen we erachter dat we een soortgelijke opvoeding hebben genoten. Het klikte meteen tussen ons en we begonnen met een foodblog, waarop we duurzame en lokale recepten deelden met onze medestudenten.”

Kunnen jullie vertellen waarom jullie SauerCrowd hebben opgericht?

“Met voedselverspilling als richtlijn kwamen we tot de conclusie dat we haast wel moesten werken met kool. We kwamen erachter dat boeren heel vaak hun kolen weer terug in de velden gooien of dat het op de composthoop belandt omdat niemand het wil opkopen. Wij zagen dit als een positieve uitdaging en wilden iets anders creëren dan de gebruikelijke, smakeloze zuurkool van €0,90 in plastic verpakking.”

Waarom SauerCrowd? 

“Sauerkraut is de Engelse benaming van zuurkool. De naam SauerCrowd stamt af van onze beleving met het opstarten van een bedrijf in een voor ons onbekend land. Omdat we niet geboren en getogen zijn in Nederland is het lastig(er) om iets op te richten. Het is moeilijk om in contact te komen met de juiste mensen uit de industrie, voornamelijk als het gaat om lokale boeren. Daar heb je gewoon hulp bij nodig. Zonder de ‘crowd’ en community zouden we niets voor elkaar kunnen krijgen, dus wilden we een product creëren met en voor de ‘crowd’.”  

Waarom kool? 

“Het gaat ons eigenlijk niet zozeer om de kool. Het feit dat kool zoveel verspild wordt is wel een van de redenen waarom we het zijn gaan gebruiken. Waar het ons voornamelijk om gaat is het fermentatieproces voor het maken van zuurkool. We gebruiken een natuurlijk proces. Dit vereist bijna geen energie. We proberen zo CO2 neutraal mogelijk te blijven. 

Hoe draagt jullie product bij aan een gezondere Amsterdamse voedselomgeving?

Gefermenteerde producten hebben een positieve invloed op de gezondheid van onze darmen. Onderzoek toont aan dat commerciële probiotica niet zo goed werken als eerst werd gedacht. Daarom zijn gefermenteerde voedingsmiddelen zoals onze SauerCrowd ideaal om deze kloof op te vullen. Los van de positieve werking op onze spijsvertering hebben gefermenteerde voedingsmiddelen ook andere voordelen. Zo hebben ze een positief effect op onze cognitieve functies, immuniteit, allergieën, darmaandoeningen en verwijderen schadelijke bacteriën uit de darmen. Onze missie is het voor iedereen beschikbaar maken van onze rauwe gefermenteerde producten. Zodat het bevorderen van jouw darmgezondheid met gezonde, biologische en duurzame producten een dagelijkse routine wordt. 

Wat kan er nog verbeterd worden?

“Het imago van zuurkool in Nederland. Het heeft in principe niets te maken met het process dat het ondergaat, maar zuurkool is niet zo geliefd in Nederland. Het heeft een slechte reputatie, mede door de smakeloze variant in supermarkten. Wij noemen het daarom ook liever geen zuurkool maar gefermenteerde groenten. In bijvoorbeeld Amerika of Engeland is veel meer begrip voor ons product. 

Onze grootste uitdaging zit hem in het veranderen van het negatieve imago dat zuurkool met zich meedraagt.” 

Welk advies zouden jullie andere ondernemers willen geven?

“Laat je inspireren door de geschiedenis. toen de mens nog niet de middelen, energie en mogelijkheden had om alles over de wereld te distribueren. Probeer je voor te stellen dat er geen andere opties zijn en dat je compleet gelimiteerd bent. Als je vanuit dit perspectief begint, zul je zien dat er best veel mogelijk is.”
“Wat wij ook heel belangrijk vinden is communicatie. Ga erop uit, ga naar meetings, ga naar de hubs die Amsterdam rijk is en verruim je geest. Luister naar de jongere generatie en luister naar hun behoeften.”

 

Crowdfunding

Wij zijn SauerCrowd begonnen als  start-up in april 2019. We wilden niet de zoveelste ‘superfood’ in de schappen zijn. We willen met ons product bijdragen aan traditie, lokale boeren ondersteunen en zo min mogelijk emissie in ons productieketen verbruiken

Wil jij SauerCrowd helpen hun doel te bereiken? Neem dan een kijkje op hun crowdfunding pagina. Let op: Je kunt bijdragen tot vrijdag 31 januari 2020.