Waarom

Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten is te dik of heeft obesitas. In Amsterdam komt obesitas onder kinderen helaas twee keer zo vaak voor als in de rest van Nederland; ruim 1 op de 5 kinderen heeft overgewicht of obesitas. Dit heeft grote gevolgen voor de gezondheid in de rest van hun leven.

Ruim 1 op de 5 kinderen heeft overgewicht of obesitas

Traditioneel wordt er in de bestrijding van overgewicht veel aandacht besteed aan individuele maatregelen zoals persoonlijke voedingsadviezen of voorlichting. Deze acties hebben helaas nauwelijks lange termijneffecten. Er komt daarom steeds meer aandacht voor de invloed van de ‘voedselomgeving’ op het eetgedrag van mensen. De voedselomgeving bestaat uit het fysieke aanbod en de marketing van voedsel.

Op dit moment wordt er voor elke euro die aan voorlichting voor gezond eten wordt uitgegeven zo’n 2000 euro besteed aan ongezond eten.

Er is niet zoveel mis met zo nu en dan lekker genieten van een patatje, ijsje of frisdrank, als je er tenminste bewust voor kiest. Maar de gemiddelde Nederlander maakt meer dan 200 voedselkeuzes per dag, de meeste onbewust. Doordat we leven in een omgeving waar bijna altijd en overal lekker, gemakkelijk en goedkoop eten aanwezig is, worden we op bijna ieder moment van de dag verleid tot het maken van ongezonde keuzes. Op dit moment wordt er voor elke euro die aan voorlichting over gezond eten wordt uitgegeven zo’n 2000 euro besteed aan reclame over ongezond eten. Met een overvloed aan vet, zout en zoet aanbod en een agressieve marketing voor ongezonde producten is het niet gek dat consumenten onbewust te vaak de ‘verkeerde’ kant op gestuurd worden.

Daar kunnen wij als Amsterdamse ondernemers iets aan doen. Door samen maatregelen te nemen kunnen we ervoor zorgen dat de voedselomgeving weer gezonder wordt.